Kaleido Star : Álom az égről
Kaleido Star
Álom az égről
Lelkes és tapasztalatlan kamaszlány érkezik Japánból az Egyesült Államokba, a világhírű Kaleido Színpad felvételijére. Táncos-akrobata szeretne lenni, elegánsan szállni a csillogó díszletek között, a sztárok oldalán. Ehhez, mint később kiderül, minden adottsága megvan, de a sorsdöntő kihívások csak ezután toppannak be az életébe. A Kaleido Star-ban nincs vér, csaták vagy mágia, mégis kivételesen lenyűgöző történet.
Ha a Kaleido Star regény volna , akkor napló formájában olvashatnánk, ahol minden bejegyzés önálló tanulságokkal rendelkező mese. Animeként azonban még inkább megállja a helyét, hiszen a készítők, a GONZO stúdió munkatársai ügyesen használták ki a formátumban rejlő lehetőségeket, és igazi cirkuszi hangulatot teremtettek. Minek köszönhető vajon a siker?
A sorozat legfontosabb alapelve a folyamatos, dinamikus mozgás és fejlődés. Sora kezdetben rengeteg tévképzetet táplál, hiszen nem is gondolta volna, milyen nehéz a dolga egy táncos-akrobatának, de még egy mellékszerepben pompázó statisztának is. Az első epizódokban rengeteg akadállyal szembesül: ilyenek a fizikai korlátok (legyenek képzetek vagy valósak), a többiek lenéző magatartása és a roppant magas elvárások. Jó főszereplő módjára azonban megtanul helytállni, és villámgyorsan fejlődni kezd, amiben kövitek a többiek. A néző figyelme nem korlátozodik egyetlen figurára, a barátok és a riválisok is igyekeznek a saját útjukat járni. Sorá nemcsak lélekben változik a történet alatt, hanem megszokják, elismeik és tisztelni kezdik barátai, néhol ellenségei is.
A dinamizmus más síkon is megjelenik. Szemkápráztató, mesterien rendezett show-jelenetek követik egymást:: a Kaleido Színpad nem holmi vásári mulatságokat kínál látogatóinak. A legtöbb műsor kész színdarab, ahol az akrobata mellett komoly szerepe van a történetnek, a díszletnek, a cikuszi kellékeknek, és a fények különös játékának. A csapat vezetője maximalista, produkcióból igyekszik minden alkalommal 110%-ot kihozni, ennek pedig néha az alkalmazottak látják kárát. Előfordul sérülés és hiba, ezek pedig arra emlékeztetik a nézőt, hogy tökéletesség nem létezik, a legnagyobb mutatványokat is halandó emberek adják elő. A sorozatból pont emiatt hiányzik a zavaró máz , a tökéletesség hiteltelen álcája-első megtekintéskor igazán különleges élményben lesz részünk.
A Kaleido Star két klasszikus műfajt kever, a revüfilmet és a fejlődésregényt. A revüfilm-melynek legnagyobb alkotásai az 1940-es évek táján születettek Busby Berkeley koreográfus-zseni felügyeletével-egy képzeletbeli zenés-táncos show megszületését mutatja be, emberi sorsokat szőve a látványos előadások történetébe. A fejlődésregény műfaját Goethe Wilhelm Meister tanulóévei c. regénye teremtette meg, mely egy fiatal férfi lelki és szellemi ébredéséről szól. Átvitt értelemben fejlődésregénynek tekinthető minden olyan történet, mely a hős önmegtalálását mutatja be, mint pl. a Star Wars két trilógiája, vagy akár a Harry Potter. Műfaji szempontból a Kaleido Star azért különösen érdekes, mert tökéletesen kombinálja a cirkuszi revük világát egy kamaszlány felnőtté válásának drámájával, és ezt a drámát kortól és nemtől független mindenki számára lebilincselővé teszi.
A Kaleido Star rögtön animeként született meg, atyja pedig nem más, mint Satou Junichi, akit akár a mahou shoujo (magical girl) műfaj nagymesterének is nevezhetünk. Hazánkban több régi animét is láthatunk tőle, ilyen a Tongari Boushi no Memoru (Manóvári manók), a Maple Town Monogatari (Juharfalva lakói), de legtöbbeknek a Salior Monn lehet ismerős, melynek első sorozatát jegyzi a mester. A mahou shoujo műfajba tartozott első saját készítésű animéje is, a 2001-es Shin Shirayuki Hime Densetsu Pretear-ezt követte 2003-ban a Kaleido Star. Satou számtalan egyébb minőségi lány-animében működött még közre, ide tartozik a belett-témájú Princess Tutu és a RomeoXJuliet. Kétségkívül elismert szakértője a témának, a közönség és a szakma is nagyra becsüli-igaz, egyszer megjegyezte, hogy szeretné végre shounenben kipróbálni magát.
A Kaleido Star sikere a profin összerekott shoujo-történet mellett minden bizonnyal a GONZO kiváló animációjának és a seiyuu-gárdának is köszönhető. A 2003-as sorozat kellően sikeresnek bizonyult, ezért 2004 és 2006 között három OVA készült hozzá, amelyek közül kettőt nálunk is sugároztak. A történet népszerűsége egyébként máig nem csengett le Japánban: tavaly szokatlan módon manga indult belöle a Shounen Fang antológiában, Kaleido Star~Wings of the Future~ címmel. A manga tizenöt évvel a sorozat eseményei után játszódik, és Sora húgát, Yumét állítja a középpontba. Készült emellett két regény és egy rádióműsor, a történet pedig sokáig jó visszhangot kapott. A dicséretek valóságtartalmáról már a hazai rajongók is meggyőződhettek.
Különböző sportágról, vagy például gasztronómiáról szóló animékben egyáltalán nem meglepő, ha az alkotók szakmai segítséget vesznek igénybe. Így történt ez a félig a sport, félig a szórakoztatás kategóriájába tartozó cirkuszi témánál is. A Kaleido Star szakmai támogatását a sikeres és ismert Dio Kobayashitól kapta meg, akit Japán egyetlen világszíntű cirkuszi művészeként tartanak számon. A hírességet a rendező, Satou Junichi kérte fel, Dio pedig elvállalta a feladatot, és tanácsadóként, illetve animekarakterként is (l.14. és 20. epizód) hozzájárult a szakmai hitelességhez.
Oldern/ Boldface/ Darklight
Kaleido Star
Típus: anime
Rendezte: Satou Junichi & Hiraike Yoshimasa
Készítette: GONZO
Sugározza: Animax
Hossza: 51 rész + 3 OVA
MONDO/augusztus
Hozzászólások
Hozzászólások megtekintése
Sora, Layla és Yuri a kedvencem.
Nagyon szép a Kaleido Színpad.
lümi@freemail.hu
(Lümier, 2008.11.15 07:38)